Zaprośmy Marię Skłodowską – Curie na lekcję
Przez cały październik uczniowie klas siódmych, którzy zgłosili się do projektu chemiczno – fizycznego “Zaprośmy Marię Skłodowską – Curie na lekcję” w ramach koła chemicznego, pod opieką Pani Anety Szatkowskiej, mieli okazję bliżej poznać życie i dokonania wybitnej noblistki.
Projekt obejmował szereg zajęć tematycznych oraz samodzielnych działań uczestników, podczas których uczniowie, na podstawie książek dostępnych w szkolnej bibliotece, odkrywali fascynujące aspekty pracy i biografii wybitnej uczonej.
Zwieńczeniem projektu był konkurs chemiczno-fizyczny „Spotkanie z Marią Skłodowską-Curie”, który odbył się 7 listopada.
W dniu konkursu nauczycielki chemii i fizyki – Aneta Szatkowska i Celina Krysińska oraz zaproszone Panie Wicedyrektorki – Agnieszka Gawlińska i Monika Przemyłska, serdecznie powitały uczestników.
Następnie odbył się pokaz jednego z ulubionych doświadczeń Marii Skłodowskiej- Curie pt. „Co ma pływać, nie utonie”.
Doświadczenie przeprowadziła Pani Celina Krysińska. Wszyscy zgromadzeni dowiedzieli się, co wpływa na to, że ciała stałe i gazy toną.
W dalszej części spotkania nastąpiła główna część konkursu. Uczniowie, podzieleni na osiem 3-4 osobowych grup, prezentowali przed komisją swoją wiedzę na temat noblistki.
Konkurs przebiegał w kilku etapach:
– uczestnicy uzupełniali karty pracy przygotowane przez organizatorki,
– brali udział w quizie wiedzy o Marii Skłodowskiej-Curie, sprawdzającym ich znajomość jej biografii i odkryć naukowych,
– na zakończenie uczniowie samodzielnie, ale pod ścisłą opieką Pani Anety Szatkowskiej wykonywali doświadczenie „Tęcza w probówce”, w którym udowodnili, że ciecze, w zależności od gęstości, również mogą tonąć.
Wszystkie wymienione aktywności były punktowane przez komisję, a rozstrzygnięcie zmagań grup konkursowych nastąpi niebawem.
Całe spotkanie zakończyło się spontanicznymi, gromkimi brawami uczestników i organizatorek.
Konkurs o Marii Skłodowskiej-Curie dał uczniom możliwość nie tylko poszerzenia wiedzy o jednej z najwybitniejszych postaci polskiej nauki, ale również rozwinął szereg cennych wartości i umiejętności, np. badawczych i naukowych. Wskazywał na wytrwałość w dążeniu do celu, współdziałanie dla dobra grupy i budował świadomość dla roli kobiet w nauce.
Oprac. Celina Krysińska